Wednesday, December 31, 2014

2014

Tak ada apa yang menariknya malam terakhir 2014 ni. Saya tak rasa apa. Kena rasa apa sebenarnya? Haha. Setidaknya hari ini saya sangat terkejut dengan keupayaan saya mampu tertidur dalam kelas sedangkan cikgu jarak semeter sahaja dari saya. Free free kena tegur.

“Ain, keep your  ‘ain (mata) open okay”

Gitu dia punya lembut cikgu pediatric ni.

Lama dah tak menulis random begini, masa banyak je tapi tak reti urus. Idea pun banyak tapi malas nak susun bagi elok. Biasalah, manusia. (Begitulah , manusia. Suka benar beralasan sebab ‘manusia’ maka ___ (isi dengan segala kesalahan/kekurangan))  Sebab tu lembab. Tak maju-maju. Wawasan 2020, tapi 2015 (unjuran saya) masih gaduh benda cabang.  Tak percaya pergi scroll FB. Tak nak percaya lagi, berhenti jadi keyboard warrior , pandang sisi baru, baru kau tahu betapa bodohnya manusia yang suka bergaduh dalam laman sosial ni. Macam tak ada life. Lepastu mesti kau akan menyesal seperti gelap masa depan bila kau perasan kau pun salah satu dari jemaah keyboard warrior ni.

Baiklah.

Mudahnya saya list sahaja apa yang random sepanjang 2014 SAYA (narsisistik sedikit. Ampun!) ;  impromptu writing konon. Tapi serious, ini sungguh random.

1.       Saya kembali menjadi manusia normal. Ya, dua tahun sebelumnya saya agak tak normal, sebab begitulah, takdir Tuhan comel sangat. Terima kasih Tuhan untuk nikmat normal ini !
2.       Saya diberitahu tiga perkara yang mengejutkan ! satu, saya diberitahu saya tidak layak pakai tudung labuh dan jubah. Kedua, saya dimaklumkan saya tidak layak memegang jawatan kerohanian, daan ketiga, saya tidak reti menjaga ikhtilat. Ahha, kenapa saya tulis? Sebab saya mahu berterimakasih pada insan yang sanggup menasihati saya, walaupun sedikit hina susunan ayat beliau ketika itu , tapi bagus apa kena nasihat. Kan? Hina tak hina yang menulis pula saya serah pada Tuhan. Gittew. Haha. Thank you :)
3.       Saya mulai tidak senang dengan manusia yang terlalu melankolik sadistic pathetic juga romantik tak kena tempat. Rasa nak marah tak tahu kenapa. Dulu saya juga begini. Tapi selepas satu masa, saya rasa seperti kurang bijak sangat berlaku begini. Kalau saya tak mampu kawal emosi dengan situasi luar , maka saya sebenarnya sangat lembik. Jadi by time saya belajar untuk tukar sudut pandang baru, yang lebih fresh.
4.       Saya dapat tahu rupanya masih ada manusia yang sanggup buat keputusan dengan assumption. Keputusan yang agak besar saya kira. Saya syak dia tengok cerita Korea sebelum buat keputusan. Cerita Korea kan suka ranapkan hati penonton. A suka B. Tapi konon cinta dihalang keluarga B (Notice the word konon) . Maka A pun buat keputusan biar B benci dia. Supaya B tak susah kena buang keluarga. Biarlah A yang merana. TAPI , plot twist nya, B watlek watpis je teruskan kehidupan. Itulah, tengok sangat cerita Korea. Rasakan.  Saya harap A bahagia dengan keputusan bodohnya, kerana B sangat bahagia dengan keputusan dungu yang A ambil itu. Kalau kalian tak mahu teruskan pembacaan tak apa tapi ambil take-home message ni. JANGAN BUAT KEPUTUSAN BILA EMOSI TAK STABIL APATAH LAGI WAKTU BARU LEPAS TENGOK CERITA KOREA.
5.       Poin ini saya rasa antara achievement terbaik saya. Saya dah tak kisah orang nak cakap apa tentang kehidupan saya. Maka ini selari dengan ketenangan yang Allah sudi campak dalam hati saya. Buat salah, ditegur, perbaiki dan move on. Kena fitnah, watlek, biar Tuhan settle via buku amalan. Apa nak pening?
6.       Saya agak depressed dengan performance saya sepanjang memegang amanah jaga takwim ni. So many things I did wrongly. But one thing for sure, saya banyak belajar dan develop dalam satu sesi ini !
7.       Saya dapat anak buah pertama. Muhammad Mus’ab. Saya rasa sangat bahagia. Haha
8.       Saya acquired sikap baru yang saya rasa sangat awesome. Saya mampu untuk tak respon membuta tali ikut amarah dan darah panas. Awesome sangat. Rasa macam, wow, I can actually shut my mouth off when somebody said something silly and unacceptable about me. Ini sungguh awesome I literally almost nak menitis air mata bila berjaya acquired sikap ini. Baru tahu nikmat Allah campak bila berjaya tahan marah. Subhanallah !
9.       Saya tak tahu ini baik atau buruk. Saya seperti hilang separuh emosi. Haha. Kadang-kadang bagus, tapi kasihan pada yang tertempias. Maaf , saya akan cuba beremosi lebih lagi bila keadaan memerlukan. Jangan marah ya !
10.   Saya bahagia bila mampu buang toxic people yang menyelubungi hidup saya selama ini. Worth it Alhamdulillah !

Cukuplah. Banyak lagi perkara yang berlaku dan lebih signifikan tapi ini random writing jadi terima sahaja ya.


Hihi 

No comments:

Post a Comment